Uppdaterades senast 240904
Jörgen Westin genom PocketExhibition (redigerad)
Färger är en dominerande komponent i allt vi upplever och kärnan i visuell estetik. Även former, strukturer och djupeffekter som vi uppfattar genom synen hör ihop med vår förmåga att uppfatta och tolka färg. Färglära, eller färgteori om man så vill, är ett tvärvetenskapligt fält om hur färger skapas och påverkar oss. Kunskapsfältet innefattar discipliner som fysik, psykologi, konst och design och kan tillämpas på alltifrån marknadsföring till hur vi kan utforma miljöer att trivas i. Ämnet har betydande subjektiva inslag och ska inte betraktas som någon exakt vetenskap. För tycke och smak finns inga förbud eller måsten. Samtidigt finns det gott om värdefulla erfarenenheter som vi kan lära oss av. Vad människor vanligtvis uppfattar som tilltalande följer nämligen vissa mönster.
Vår ambition med den här guiden är att på ett lättbegripligt och intressant sätt förmedla en mer fullständig bild av färgernas värld och begreppen som hör dit.
(Klicka på bilderna för att se mer.)
Ljusemitterande ytor och RGB-modellen
Ytor som reflekterar/absorberar ljus
HSL och HSV - färgmodeller för digital färgjustering
NCS - färgmodell för perception
Primärfärger, sekundärfärger, tertiärfärger
Spegling, textur, transparens och flourscens
Begreppen som definierar färg - sammanfattning
Triadiska och tetradiska färgscheman
Psykologisk betydelse av färger
Upplevelsen av färg är resultatet av kroppens interaktion med elektromagnetisk strålning från omgivningen. Tillsammans med våra andra sinnen ger synsinnet nödvändig information för att vi ska kunna interagera med vår livsmiljö. Visst är det fascinerande hur våra överlevnadsfunktioner ger oss så rika möjligheter att uppleva och associera?
Uppkomsten av vår färgupplevelse sker i tre steg:
Ljus brukar definieras som elektromagnetisk strålning i våglängder som uppfattas av det mänskliga synsinnet. Detta område sträcker sig från ungefär 380 till 740 nanometer i våglängd. Det är alltså en väldigt liten del av det elektromagnetiska spektrumet som vi kan uppfatta genom synsinnet. Däremot är dessa våglängder särskilt vanliga i den livsmiljö vi är anpassade för. Att det förhåller sig så hänger ihop med fusionsprocesserna i solens inre, liksom vilka våglängder jordens atmosfär släpper igenom.
By Original: Penubag Vector: Victor Blacus - Own work based on: Electromagnetic-Spectrum.png, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=22428451
De elektromagnetiska vågorna utanför det synliga spektrumet inkluderar bland annat ultraviolett strålning (UV-ljus) på den kortare våglängdssidan, som ozonskiktet i atmosfären fångar upp en stor del av, liksom infraröd strålning (IR) och radiovågor på den längre våglängdssidan.
Intervall (nm) | upplevd färg |
---|---|
380-450 | violett |
450-485 | blå |
485-500 | turkos |
500-565 | grön |
565-590 | gul |
590-625 | orange |
625-750 | röd |
Ögat är det organ som gör det möjligt för oss att uppleva synintryck, vilket är en grundläggande del av hur människor och många djur uppfattar sin omvärld. Här är en översiktlig beskrivning av ögats funktion i den visuella upplevelsen:
Tappar, även kända som käglor (eng: cones), är ljuskänsliga celler i ögats näthinna som är avgörande för färgseendet. Dessa celler är indelade i tre typer baserade på de våglängder av ljus de är mest känsliga för:
Vår förmåga att uppfatta färger är resultatet av ett lagarbete mellan dessa tre typer av synceller, kallat trikromati. Känsligheten hos de tre typerna av käglor överlappar varandra i viss utsträckning. Varje typ reagerar på ett brett spektrum av våglängder, med en toppkänslighet för dess specifika våglängdsområde. Inkommande ljus med en viss våglängd aktiverar därför en unik kombination av svar från de tre typerna av tappar. Det här förklarar varför vi kan uppfatta så otroligt många färger inklusive vitt, som skapas när alla typer av käglor stimuleras jämnt, och svart, som vi upplever när ingen ljusstimulering sker. Vi ska i den här avdelningen visa hur vårt trikromatiska färgseende har betydelse för alltifrån blandning av färgpigment till hur bildskärmar är konstruerade.
Biologiska organismer med tre typer av tappar klassas som trikromater, men naturen kan också arrangera synsinnet på andra sätt. Som exempel är hästar bikromater, med bara två typer av tappar och en betydligt mer begränsad upplevelse av färger. Åt andra hållet hittar vi tetrakromater, dit många fåglar hör. Det finns också
teorier om att vissa kvinnor kan vara tetrakromater. Åt det extrema hållet hittar vi mantisräkan, som påstås ha hela tolv kanaler för färgperception.
När de olika typerna av tappar stimuleras vidarebefordrar de information till hjärnan genom elektriska nervimpulser. Hjärnan bearbetar sedan impulserna tillsammans med andra sinnesintryck och processer i hjärnan till den sammansatta simulering som vi kallar för medvetande. Det här är en process som innefattar många lager, där tolkningen av visuell information påverkas av sammanhanget. Som exempel innebär färgkonstans att vi tar hänsyn till de aktuella ljusförhållandena när vi tolkar färgen hos ett objekt.
Upplevelsen av färg är en integrerad del av medvetandet. Vetenskapen saknar viktiga svar på hur medvetandet fungerar och därför kan vi idag inte förklara hur färgförnimmelse uppkommer i hjärnan. När vi försöker dela vår upplevelse av en specifik färg som grön, står vi inför en relaterandets återvändsgränd. Vi kan som exempel beskriva grönt genom att hänvisa till fysiska föremål, emotionella associationer eller kulturella betydelser, men dessa referenser förutsätter en gemensam grund av erfarenhet och perception som kanske inte existerar. Det finns ingen allmänt accepterad metod för att definitivt avgöra om två personer upplever en färg på samma sätt. Däremot finns det forskningsmetoder och experimentella tillvägagångssätt som kan ge insikter i hur människor uppfattar färger och hur dessa uppfattningar kan variera.
Djupseende uppkommer när hjärnan bearbetar de något olika bilder som varje öga ser, beroende på deras avstånd från varandra. Denna variation i vinkel gör att vi kan uppleva djup och effektivare bedöma avstånd, särskilt för objekt som är nära oss. Eftersom vinkelvariationen är större för närliggande objekt, är vår djupuppfattning som skarpast just där.
Eftersom hjärnans processer för tolkning av visuell information är beroende av sammanhang uppstår ibland situationer där vi blir lurade av vår upplevelse. Optiska illusioner, eller synvillor, är ett fascinerande fenomen där vår perception av verkligheten vilseleds av visuella stimuli, vilket leder till felaktiga tolkningar av vad vi ser. De här illusionerna har gett oss viktiga kunskaper om hur upplevelsen av färger påverkas av sammanhanget, inklusive omgivande färger och ljusförhållanden. Här kan exempelvis den tidigare nämnda mekanismen för färgkonstans spela hjärnan ett spratt. Optiska illusioner kan utmanar vår förmåga att se färger konsekvent, vilket visar att vår perception är relativ och inte alltid en exakt återspegling av verkligheten.
De båda färgfälten har samma grå nyans på skärmen, men visst vill vi få det till att det nedre fältet är ljusare? Det beror på att hjärnan försöker kompensera för vad den uppfattar som skugga. Om vi hade sett något motsvarande framför oss i en verklig miljö skulle fälten förmodligen ha haft helt olika nyanser. Då skulle också vår spontana upplevelse hjälpt oss att förstå det.
Upplevelsen av färg varierar mellan individer. Dessa variationer kan bero på genetiska skillnader i ögats tappceller, som är avgörande för färgseendet, och leder till ett brett spektrum av färgperception bland människor. Ett tydligt exempel på denna variation är färgblindhet, en tillstånd där individens förmåga att skilja mellan specifika färger är nedsatt, vilket ofta beror på en bristande funktion hos vissa tappceller. Individens färguppfattning varierar också i någon grad, beroende på faktorer som hälsotillstånd och ålder. Som vi var inne på tidigare kan vissa individer också ha särskilt rika upplevelser av färg och förmågan att urskilja fler nyanser än andra.
Det finns olika sätt att styra vilka färger som ska visas. Medan samtliga metoder fungerar genom att samverka med vårt trikomatiska system, skiljer man mellan metoder för emission av ljus och metoder som bygger på att befintligt ljus reflekteras eller absorberas.
additiv färgblandning enligt RGB-modellen
Bildskärmen du har framför dig fungerar enligt RGB-systemet och är ett teknologiskt underverk genom sin förmåga att blixtsnabbt växla mellan ett mycket stort antal möjliga ljusblandningar från varje enskild pixel. Varje pixel består av tre subpixlar för rött, grönt respektive blått ljus. När vi har möjlighet att styra mängden ljus är det önskvärt att utgångläget är så nära svart som möjligt, d.v.s. frånvaro av ljus. Vi modellerar sedan färgåtergivningen genom att addera önskad mängd ljus av de olika våglängderna. Därför kallas det här för additiv färgblandning. RGB-systemet fungerar genom optisk färgblandning, vilket betyder att ljus med de olika våglängderna inte blandas fysiskt, utan istället uppfattas som att blandas när de betraktas från ett avstånd. Detta fenomen sker på grund av hur våra ögon och hjärnor tolkar ljus och färg. Prova att betrakta bilderna nedan på avstånd:
Illustration: Tom Lönnevik
Subtraktiv färgblandning styr färgåtergivningen genom att utesluta våglängder från det omgivande ljuset. Denna teknik använder material som målarfärg, bläck och naturliga färgämnen. Ett vitt papper, som reflekterar hela spektrumet av inkommande ljus, är ett idealiskt utgångsläge för att skapa och kontrollera färger enligt den här metoden.
Människor experimenterade naturligtvis med olika ämnen för att uppnå önskade färgresultat långt innan modern färgteori utvecklades. Metoderna för subtraktiv färgblandning har förfinats över tid och nått sin högsta precision med dagens digitala tryckpressar och rent vita papper. Samtidigt lever traditionella metoder vidare, då många ser ett stort värde i det hantverksmässiga och mer jordnära skapandet.
subtraktiv färgblandning genom CMY(K)-modellen
Det subtraktiva färgsystemet CMY(K) med sina fyra komponenter kombinerar moderna kunskaper om färgåtergivning med enkelhet och ekonomi. Faktum är att även det här systemet bygger på manipulation av färgerna rött, grönt och blått, eftersine ingående substanserna är valda utifrån vilka våglängder de blockerar.
Genom att blanda dessa komponenter i olika proportioner kan vi med ganska hög precision styra vilka våglängder som ska absorberas och därmed indirekt vilka våglängder som ska reflekteras. Metoden fungerar väl för de flesta ändamål men ger inte hundraprocentig precision. En utmaning med kemiska lösningar som blandas fysiskt är nämligen att deras egenskaper alltid förändras i någon mån med blandningsförhållandet. Säg att vi vill finjustera den kemiska sammansättningen av substanserna 2 och 3 för att de tillsammans i lika mängd ska resultera i en så rent röd ton som möjligt. Vi kommer då samtidigt påverka hur 1 och 2 respektive 1 och 3 uppträder tillsammans, vare sig vi vill eller inte. Mest sannolikt kommer förändringen ske åt det oönskade hållet, d.v.s. möjligheterna att få fram en rent blå eller en rent grön ton försämras om vi försöker förbättra den röda. Varje system för färgblandning bygger på kompromisser i någon utsträckning.
Tillskottet av svart till CMY kan sägas vara en sådan kompromiss. Den tillsätts för att uppnå djupare svärta och minska mängden färg som förbrukas jämfört med om cyan, magenta och gul blandas. Anledningen till att man valde K istället för B som i 'Black' är att man ville undvika förväxling med blå. K står för 'Key' och kommer av benämningen på plåten i tryckprocessen. Trots kompromisserna anses CMY(K)-systemet svara väl mot behovet av precision och reproducerbarhet inom grafisk industri och tryckeriverksamhet. Systemet är också väletablerat inom skrivarteknik.
En fördjupning av CMY(K)-systemet hos Inkbot Design >
Läs om olika trycktekniker >
Parallellt med det förhållandevis precisa CMY(K)-systemet lever det traditionella systemet för subtraktiv färgblandning vidare. Det benämns RYB och består av de primära färgerna röd, gul och blå. RYB-systemet är en hörnsten inom traditionell konst och färgblandningsteori. Detta system spelar en central roll i undervisningen om färglära, där det används för att förklara hur sekundära och tertiära färger skapas genom fysisk blandning av färger. RYB-systemet är särskilt värdefullt för konstnärer som arbetar med medier som olja, akvarell och akryl, där en djup förståelse för hur färger interagerar är avgörande för att skapa visuell harmoni och dynamik i verken.
RYB-systemets intuitiva natur gör det till ett effektivt pedagogiskt verktyg inom konstnärlig utbildning och hjälper elever att utforska grundläggande färgrelationer och kontraster. I den här guiden kommer vi fortsättningsvis att hålla oss till RYB-modellen där vi inte anger något annat.
Genomgång av Snezana Lindskog om blandning av färg enligt RYB-modellen.
Tankeexperiment: Skulle det vara möjligt att i tryck efterlikna RGB-systemets förmåga att separera primärfärger genom nanostrukturer och därmed komma runt svårigheterna med att optimera pigment som ska blandas fysiskt?
HSL (Hue, Saturation, Lightness) och HSV (Hue, Saturation, Value) är två färgmodeller du ofta stöter på i bildredigeringsprogram som Adobe Photoshop, mobilfotoappar och andra digitala verktyg för bildbearbetning. Systemen används för att justera färger i bilder på ett intuitivt sätt.
Sammanfattningsvis hjälper HSL dig att styra ljusheten i dina bilder medan HSV låter dig hantera färgintensiteten. Beroende på ditt mål med bildredigeringen kan du välja mellan dessa system för att enkelt förbättra dina bilder. I många applikationer används systemen parallellt.
NCS (Natural Color System), är ett svenskutvecklat färgsystem utformat utifrån hur vi uppfattar färger, till skillnad från teknikbaserade system som RGB, CMY(K) och HSL/HSV.
Systemet baseras på sex grundläggande färger: röd, gul, grön, blå, svart och vitt, vilka kombineras för att representera alla andra färger. NCS används inom design och arkitektur för att säkerställa korrekt och enhetlig färgåtergivning, vilket är viktigt inom många områden som målarfärg och materialval i produktutveckling. En fördel med NCS är att systemet är universellt och enkelt kan kommuniceras över olika industrier och discipliner, jämfört med mer teknikbaserade system som kräver specifik utrustning för exakt reproduktion.
Vi har gått igenom olika färgsystem och kommer nu till det närbesläktade begreppet färgrymd. En färgrymd är en matematisk representation av alla färger som kan visas eller uppfattas av ett system (t.ex. ett tekniskt system som en datorskärm eller skrivare) eller en enhet. Varje färgrymd specificerar det exakta utbudet av färger som kan representeras, vilket ger en detaljerad och exakt definition av färgåtergivning.
Exempel:
Konverteringar mellan färgrymder kan utföras med hjälp av matematiska modeller eller programvara för färghantering, s.k. Color Management Systems, förkortat CMS. Dessa verktyg tar hänsyn till varje färgrymds unika egenskaper, för att säkerställa korrekt färgåtergivning när flera system involveras.
Färgcirkeln är ett pedagogiskt instrument med lång historia. Den används för att visualisera hur färger förhåller sig till varandra upplevelsemässigt och hur ett fåtal grundfärger kan blandas för att skapa nya färger. Färgcirkeln ska inte betraktas som någon exakt representation av färgspektrumet i vetenskaplig bemärkelse, men bygger på beprövad erfarenhet och fungerar väl för många pedagogiska och praktiska ändamål. Den kommer i många varianter för att spegla olika färgsystem och pedagogiska ambitioner.
färgcirkeln, RYB-systemet (Red-Yellow-Blue)
I resten av guiden kommer vi att utgå från den här traditionella varianten av färgcirkeln om inget annat anges.
alternativ färgcirkel, RGB-systemet (Red-Green-Blue)
Primärfärger (grundfärger) i ett visst färgsystem är färger som inte kan skapas genom att blanda andra färger. Inom RYB-systemet är det röd, gul och blå som är primärfärger. Genom att blanda två primärfärger i lika stor mängd får vi fram sekundärfärger. Som exempel får vi fram sekundärfärgen grön genom att blanda primärfärgerna gul och blå. När vi i nästa steg blandar en sekundärfärg med en närliggande primärfärg får vi en tertiärfärg. Så här kan vi fortsätta utan begränsningar. I det här sammanhanget förenklar vi verklighetsbeskrivningen av pedagogiska skäl.
primärfärger (grundfärger), sekundärfärger och tertiärfärger
Redan under antiken utforskade filosofer som Aristoteles färgers natur och deras relation till ljus och mörker. Under renässansen blev färgteori ett ännu mer utforskat område, med konstnärer som Leonardo da Vinci som bidrog till förståelsen av färgers påverkan i konst.
Under 1600-talet gjorde Isaac Newton banbrytande upptäckter genom att visa att vitt ljus innehåller alla färgspektrumets färger, vilket ledde till utvecklingen av den första färgcirkeln. Denna cirkel lade grunden för modern färgteori, som vidareutvecklades under 1800-talet och 1900-talet genom arbete av konstnärer och teoretiker som Johann Wolfgang von Goethe och Michel Eugène Chevreul.
Five pairs of Complementary Colours forming a Chromatic Circle. Each Colour has its Complementary directly opposite (1912). James Ward (Irish, 1851–1924)
Vi har hittills berört den vetenskapliga grunden för färgperception och metoder för att få fram önskade färger på ljusemitterande ytor och på ytor som passivt absorberar eller reflekterar ljus. Det här avsnittet handlar om egenskaper hos olika färger och vad som ligger bakom dessa egenskaper. Här ska vi också reda ut begrepp som ibland kan vara förvirrande.
Motsvarar en specifik position i färgcirkeln, t.ex. röd, orange eller blå, utan tillsats av vitt eller svart. Kulören bestäms av en specifik våglängd i det synliga spektrumet av ljus, alternativt en blandning av ljus i olika våglängder som stimulerar näthinnans tappar på samma sätt.
Varma färger, som sträcker sig från röda och rosa nyanser till gula och orange toner, framkallar ofta känslor av värme, energi och passion. En förklaring som ligger nära till hands är att dessa färger påminner oss om naturliga värmekällor, såsom solen, eld eller glödande kol.
I konst och design används varma färger för att dra åskådarens uppmärksamhet, skapa en känsla av närhet och stimulera visuell upplevelse. De tenderar att "komma framåt" i en komposition, vilket gör dem till utmärkta val för accentfärger eller för att skapa en fokuspunkt. Varma färger är också effektiva för att framkalla en känsla av glädje och optimism, vilket gör dem till populära val i miljöer som syftar till att vara inbjudande och energigivande, såsom vardagsrum, kök och restauranger. Den psykologiska effekten av varma färger kan vara kraftfull. Användningen av varma färger kan skapa en omedelbar känslomässig koppling och livfullhet i ett utrymme eller ett konstverk.
Pendeltåg lackerat enligt Östgötatrafikens designprogram från 2000, av Johan Staellborn.
Foto: Tom Lönnevik
Kalla färger, som inkluderar nyanser av blått, grönt och lila, framkallar hos många upplevelser av avkoppling, svalka och fräschhet. Förklaringen till att vi uppfattar dessa färger som kalla ligger troligen i deras koppling till kalla/svala element i naturen, såsom is, vatten och svalkande skogsmiljöer.
I design och konst används kalla färger för att skapa en känsla av rymd och öppenhet, samt för att framkalla en atmosfär av ro och harmoni. De tenderar att dra sig tillbaka i en komposition, vilket gör dem idealiska för bakgrunder eller för att balansera mer framträdande varma färger. Svala färger är också effektiva i att minska stress och skapa en avslappnande miljö, vilket gör dem populära i sovrum och badrum. Genom att använda svala färger kan designers och konstnärer skapa verk som kommunicerar lugn, rening och en känsla av öppet utrymme.
En palett av kalla färger. En del av en muralmålning på en elcentral på uppdrag av Kalmar Energi, utförd av Gustav Berkland.
Målning av Petter Hjerpe. Olja på duk.
Svart och vitt är viktiga komponenter inom färglära, eftersom de påverkar och definierar andra färger. Variationer av en kulör genom inblandning av svart och/eller vitt kallas för nyanser. Följaktligen kallas en specifik variant av en kulör för en nyans.
Även om svart ofta behandlas som en färg i praktiken, är det tekniskt sett inte en färg, utan det vi uppfattar när nästan inga tappar i ögat stimuleras av ljus.
Vitt uppstår när de tre typerna av tappar i ögat stimuleras ungefär jämnt. Att avgöra exakt vad som är vitt är däremot inte så enkelt som man skulle kunna tro. Uppfattningen av vad som är neutralt vitt kan faktiskt variera över tid och mellan olika kulturer. Det är också så att solljusets sammansättning varierar, inte bara med väder, årstid och tid på dygnet, utan också med avståndet till ekvatorn. Exempelvis har ljuset i Nairobi en högre färgtemperatur än i Stockholm, vilket gör att vitt uppfattas olika på de båda platserna.
Vitpunkt är en referens inom färghantering och bildbehandling, där man helt enkelt bestämmer sig för vad som ska räknas som rent vitt i ett specifikt system. Fastställandet av vitpunkten har betydelse för alla färger inom systemet.
Svart och vitt kan kombineras med färger individuellt och tillsammans:
Om vi för tillfället bortser från spegeleffekter och andra fenomen som bygger på att ögat uppfattar konturer, kan vi skapa vilken nyans som helst med hjälp av valfri kulör, svart och vitt. Att visualisera det här på ett sätt som blir rättvisande och samtidigt pedagogiskt, är en utmaning som har engagerat många under åren. I samarbete med vår medlem Jörgen Westin har vi tagit fram en 3D-modell som vi hoppas ska vara intuitiv utan att förenkla verkligheten för mycket. Den kan beskrivas som en färgcirkel som har utökats till en cylinder och kompletterats med en skala från svart till vitt.
1. Vi kompletterar färgcirkeln med vitt, svart och olika gråtoner däremellan.
2. Nu kan vi visualisera hur varje tänkbar kulör (yttre lagret) kan blandas med varje tänkbar mix av vitt/svart (centrumaxeln) i varje tänkbar omfattning (”årsringarna”).
3. Här väljer vi ut en specifik kulör/färgton. Vi kan kalla den rödorange.
4. Här visar vi mer detaljerat hur den rena färgtonen/kulören förändras genom inblandning av vitt och svart i olika mängd och i olika proportioner.
Den rena kulören motsvaras av cylinderns skal, medan gråskalan motsvaras av cylinderns centrumaxel.
Illustrationer: Jörgen Westin genom PocketExhibition
Genom att blanda in svart i en ren kulör får vi en skuggton (eng. shade). Denna teknik sänker färgens värde, vilket gör den mörkare och kan bidra till att skapa djup och visuell tyngd i ett konstverk eller design. Skuggtoner är särskilt användbara i kontrasterande element för att framhäva detaljer och ge en känsla av realism. Genom att variera mängden svart som blandas in kan konstnärer och designers finjustera exakt hur mörk skuggtonen ska bli, vilket tillåter en noggrann kontroll över bildens eller objektets atmosfär och stämning.
Skuggtoner får vi genom att blanda rena kulörer med svart, vilket innebär ljusförsvagning.
Olja på duk av Petter Hjerpe.
Pastellfärger får vi när vi blandar rena toner med vitt, vilket innebär utspädning mot andra kulörer.
Pastellfärger (eng. tints) är mjuka, ljusa och dämpade. De skapas genom att blanda rena färger med vitt. Detta resulterar i en subtil palett som framkallar en känsla av lätthet och stillsamhet. På grund av denna lugnande effekt är pastellfärger populära i utrymmen som strävar efter en avslappnande och välkomnande känsla, såsom barnrum, vardagsrum och vårdinrättningar. Inom design och konst används pastellfärger för att skapa estetiskt tilltalande och harmoniska kompositioner, vilket gör dem perfekta för projekt med en diskret och sofistikerad stil. Deras förmåga att mjuka upp utrymmen och tillföra en känsla av ljus och luftighet gör pastellfärger till ett mångsidigt verktyg för att förmedla en rad positiva känslor och stämningar.
'King Hezekiah's tunnel' - olja på duk. Målning av Nina Björk.
Många av Nina Björks målningar, som ofta bär på bibliska referenser, har ett stort inslag av pastelliga, ljusa toner, som kontrast mot mörkare delar av motiven.
Gråtoner får vi genom att blanda rena kulörer med vitt och svart, vilket innebär både ljusförsvagning och utspädning med andra kulörer.
Gråsa, greige,
gröd, grul eller varför inte grila?
När vi blandar in grått i en ren kulörer får vi en gråton eller mellanton (engelska: tone). Genom att reglera inblandningen av både svart och vitt har vi nästan obegränsade möjligheter att få fram det uttryck vi söker i färger och kompositioner.
Begreppet färg rymmer också visuella effekter som bygger på sammansatta upplevelser av färg. Här får kopparfärg tjäna som exempel. Det som når ögat när vi betraktar en yta av blankpolerad koppar är ljuset från omgivande objekt i sorterad form, med en förändring av ljusets färg mot det rödorange hållet, då koppar absorberar grönt och framförallt blått ljus. Vi talar om ”kopparfärg” trots att det vi ser egentligen är olika färger beroende på vad som reflekteras.
Illustrationer: Jörgen Westin genom PocketExhibition
Med spegling menar vi att ljusstrålar som träffar en yta reflekteras i samma vinkel som de träffar ytan, vilket håller dem fortsatt parallella i förhållande till varandra, men i omvänd ordning, d.v.s. spegelvänt. Spegling uppstår på ytor som är släta ända ner på mikroskopisk nivå, såsom kännetecknar de flesta metaller. Vi kallar det också för blankhet.
Matthet är motsatsen till blankhet. Här leder ojämnheter på mikroskopisk nivå till att inkommande ljusstrålar reflekteras tillbaka i olika vinklar. Ytor med hög grad av matthet reflekterar ljus på ett jämnt sätt och minimerar synligheten av reflektioner, vilket ger ett lugnare och mer enhetligt visuellt intryck.
I färghandeln och andra branscher används måttet glanstal för att indikera hur blank en yta målad med en specifik färgprodukt blir. Det kan t.ex. anges i procent eller enligt en sifferskala.
Textur beskriver ytkvaliteten hos ett objekt eller material. Den påverkar det visuella intrycket genom att interagera med ljus på olika sätt, vilket i sin tur förändrar hur färger uppfattas. Grova eller ruggiga texturer tenderar att absorbera mer ljus, vilket resulterar i en mörkare och mer matt yta, medan släta och blanka ytor reflekterar ljus direkt och skapar starka, klara reflektioner som kan förändra färgernas intensitet och mättnad. Textur bidrar även till visuellt djup och komplexitet genom att skapa skuggor och högdagrar, vilket berikar den visuella upplevelsen. Genom att förstå hur textur påverkar ljuset och färgerna kan designers och konstnärer skapa mer dynamiska och engagerande visuella effekter.
Transparens handlar om hur genomskinligt ett material är och hur det tillåter ljus att passera genom sig självt, vilket kan påverka de färger som observeras. När ljuset passerar genom transparenta material, som glas eller vatten, kan det bland annat brytas, filtreras eller spridas på olika sätt. Detta kan leda till en rad visuella effekter:
Förståelse för transparens är särskilt relevant inom många områden som använder färg, inklusive konst, design, arkitektur och fotografi. Genom att på olika sätt utnyttja transparens kan kreatörer av olika slag skapa intressanta visuella effekter.
Neonfärger utmärker sig med sin omisskännliga ljusstyrka och mättnad, vilket gör dem till en favorit för att dra till sig uppmärksamhet och skapa en atmosfär av energi och nöje. Neonfärger har förmågan att efterlikna effekten av neonskyltar och framstå markant mot både ljusa och mörka bakgrunder. Användningen av neonfärger inom reklam, mode, och design är inte bara för att fängsla blicken; de kan också, när de används med måttfullhet, introducera en spännande dynamik till ett verk, framhäva viktiga detaljer och vägleda åskådaren genom designen.
Hur uppkommer egentligen neonfärgernas lyskraft? Fenomenet fluorescens är kärnan i neonfärgernas glöd. En yta med fluorescerande material absorberar ultraviolett ljus som inte är synligt för det mänskliga ögat och omvandlar det till synligt ljus. Det här gör att ytans luminans blir högre än vad vi förväntar oss i de ljusförhållanden som råder utan att någon energi tillförs. I kombination med valet av ljusa nyanser utan inblandning av svart, förstärks effekten ytterligare.
Muralmålningen på den här nu rivnna byggnaden i Kumla, med en tolkning av det klassiska motivet av Roy Lischtenstein, har gjorts av Patrik Lindberg.
Det är lätt att förvirras av de många olika termer som används inom färglära, speciellt eftersom de inte alltid används konsekvent. I många fall skiljer sig den vardagliga användningen markant från den mer fackmässiga. Skillnader förekommer även mellan olika estetiska discipliner. Till exempel, termen 'kulör' har inte samma betydelse i färghandeln som den har inom konstnärliga sammanhang.
I applikationer för bildbehandling stöter vi ofta på begrepp som rör färgers egenskaper.
Efter att ha fördjupat oss i individuella färgers egenskaper kommer vi nu till det spännande område som handlar om användning av färger tillsammans. Viktigt att komma ihåg att vi bara skrapar på ytan här och går igenom några grundläggande principer för färgmatchning. Medan dessa principer kan fungera väl som tumregler för vad de flesta uppfattar som harmoniskt och estetisk tilltalande finns det fortfarande gott om utrymme för överraskande visuella effekter som inte följer de gängse reglerna.
Komplementfärger/komplementärfärger är färger som ligger mittemot varandra på färgcirkeln och när de kombineras neutraliserar de varandra, vilket skapar en stark visuell kontrast. Denna dynamik är grundläggande inom färgteorin och spelar en viktig roll i både konst och design. När komplementfärger används tillsammans kan de förstärka varandras intensitet och göra att färgerna verkar mer mättade och levande. Denna effekt är särskilt användbar för att skapa fokus och uppmärksamhet i en visuell komposition.
Ett exempel på komplementfärger är rött och grönt. När dessa färger placeras bredvid varandra, intensifieras deras visuella upplevelse, vilket gör att de verkar ljusare och mer uppmärksamhetskrävande än när de står ensamma. Denna princip tillämpas ofta i reklam, konstverk, och inredningsdesign för att skapa dynamiska och tilltalande visuella effekter.
Komplementfärgerna har också praktiska tillämpningar utöver den estetiska aspekten. I grafisk design används de för att skapa lättlästa och engagerande layouter. Inom fotografi kan förståelse för komplementfärger hjälpa till att skapa balans och harmoni i bilden. Även inom mode och inredning används komplementfärger för att skapa färgscheman som är visuellt tilltalande och välbalanserade.
Att arbeta med komplementfärger kräver en balanserad tillämpning; för mycket användning kan leda till visuell spänning och obehag, medan ett välavvägt användande kan förhöja estetiken och skapa en känsla av dynamik och harmoni.
Hus i Värmland målat i komplementfärgerna gul och blå som i den svenska flaggan. Foto Tom Lönnevik.
Henric Aryee, ansedd som en av världens bästa porträttillustratörer. I det här digitala självporträttet, som är typiskt för hans lekfulla och kreativa signaturstil, har han använt cyan och magenta, som är komplementfärger enligt RGB-modellen. Det ger balans till ett vid första anblicken kaotiskt motiv.
Triadiska och tetradiska färgscheman är två avancerade metoder för att välja och kombinera färger i design och konst som syftar till att skapa harmoni och dynamik.
Ett triadiskt färgschema använder tre färger som är jämnt fördelade runt färgcirkeln, vilket skapar en högkontrast medan det fortfarande uppnår balans. Dessa färger ligger 120 grader från varandra och kan ge livfullhet och energi till en design utan att överväldiga betraktaren. Exempelvis kombinerar ett triadiskt schema rött, gult och blått – de primära färgerna – för att skapa en livlig och balanserad estetik. Denna typ av schema är idealisk för att skapa en stark visuell kontrast samtidigt som harmoni bibehålls.
Ett tetradiskt färgschema, å andra sidan, använder fyra färger tillsammans och kallas också för dubbel komplementär färgpalett. Detta skapar ett rikt och mångsidigt färgschema som erbjuder många möjligheter till variation och kontrast. Ett tetradiskt schema kan ses som att bilda ett rektangel eller ett kvadrat på färgcirkeln, vilket ger en bredare palett att arbeta med jämfört med triadiska scheman. Detta schema är utmanande att balansera men kan, när det görs korrekt, skapa mycket dynamiska och visuellt intressanta kompositioner.
Både triadiska och tetradiska färgscheman kräver en noggrann övervägning av färgbalans och intensitet för att undvika att designen blir för överväldigande. Genom att justera mättnad och ljusstyrka av de valda färgerna kan designers och konstnärer skapa estetiskt tilltalande och harmoniska kompositioner som drar nytta av dessa komplexa färgrelationer.
Analoga färgserier syftar på den gradvisa övergång som uppstår när vi använder färger som ligger nära varandra i nyans, ton och mättnad. På det här sättet kan vi binda ihop färger och skapa ett mjukt men ändå livfullt uttryck. Att låta de ingående färgerna få olika tyngd och låta en av färgerna bli dominerande tillför ytterligare variation till upplevelsen.
Kim Holm har skapat muralmålningen på bilden. Med färger som går ton i ton kan vi kombinera variation med ett sammanhållet intryck.
Konstnärerna Jens & Caroline Thor använder ofta analoga färgserier i sina målningar, där mönstren inspirerade av Shipibofolket väver ihop motivet med hjälp av en palett av närliggande färger som tillåter gradvisa övergångar.
Verket på bilden heter 'Who farted'
En monokrom färgserier är en färgpalett som använder olika inblandning av svart och/eller vitt i en och samma färgton.
Kulörkontext beskriver fenomenet där en färgs uppfattning påverkas av de omgivande färgerna och bakgrunden mot vilken den visas. Detta innebär att samma färg kan se annorlunda ut beroende på dess kontext, vilket illustrerar hur vår perception av färg är relativ och inte absolut. Denna effekt kan förklaras genom färgteorins principer och är särskilt relevant inom design, konst, och visuell kommunikation där färgval och färgsättning spelar en avgörande roll.
Ett klassiskt exempel på kulörkontext är när en medelgrå färg placeras på en mörk bakgrund jämfört med en ljus bakgrund. På den mörka bakgrunden kan den gråa färgen uppfattas som ljusare än vad den gör på den ljusa bakgrunden. Detta beror på kontrasteffekten, där kontrasten mellan den gråa färgen och dess bakgrund påverkar vår perception av gråskalans ljusstyrka.
Ytterligare en aspekt av kulörkontext är hur färgmättnad och färgtemperatur uppfattas. En färg som är omgiven av högmättade färger kan verka blekare än när den är omgiven av mindre mättade färger. På samma sätt kan en färg som är omgiven av färger med en "varm" färgtemperatur (t.ex. röd eller gul) upplevas som "kallare" och vice versa.
För designers och konstnärer understryker vikten av kulörkontext behovet av att noggrant överväga färgval i relation till andra färger i en design eller komposition. Det handlar inte bara om att välja "rätt" färg i isolering, utan också om att förstå hur den kommer att interagera med och påverkas av andra färger i dess närhet. Genom att ta hänsyn till kulörkontext kan man skapa mer harmoniska och visuellt tilltalande verk som kommunicerar effektivt med betraktaren.
Accentfärgen spelar en central roll inom design. Dess roll är att tillföra djup och dynamik till en visuell komposition. Genom att sparsamt använda en kontrasterande färg kan man också framhäva och dra uppmärksamhet till nyckelelement i en design. Denna strategi möjliggör en stark visuell kommunikation utan att överväldiga betraktaren med för många färger eller komplexitet. Accentfärgen väljs för sin förmåga att skapa ett visuellt intressant och balanserat utseende.
Färgpsykologi är ett forskningsfält om hur färger påverkar människors beteende, känslor och beslutsprocesser. Trots att det är ett populärt ämne både inom marknadsföring och design, samt i populärkultur, är forskningsläget komplext och ibland motsägelsefullt. Här är några nyckelpunkter om vad vetenskapen faktiskt säger om färgpsykologi:
Färgpsykologi är ett fält med många nyanser och få absoluta sanningar. Även om vissa generella trender kan observeras, är den individuella och kulturella variationen stor. Detta gör det svårt att dra definitiva slutsatser om färgers universella psykologiska effekter. Forskare betonar vikten av att fortsätta utforska hur och varför olika människor reagerar på färger, med en förståelse för att kontext, kultur och personlig erfarenhet spelar en stor roll i denna dynamik.
Osäkerheterna till trots finns starka traditioner för hur färger används inom marknadskommunikation. Traditionerna bygger på föreställningarna om hur olika färger inverkar på våra reaktioner och köpbeslut, och i viss mån också vetenskapligt observerade associationer och reaktioner. Det är viktigt att ha i åtanke att traditioner i sig påverkar vad vi förknippar med olika färger och därmed hur vi reagerar.
Exempel på vanliga färger och vilken inverkan de anses ha på människor:
Genom att strategiskt välja färger som överensstämmer med deras produkt, tjänst eller varumärkesbudskap kan företag effektivt kommunicera med sin målgrupp på en undermedveten nivå. Detta utnyttjande av färgers psykologiska påverkan gör det möjligt för marknadsförare att förstärka varumärkesidentiteten, öka igenkänningen och påverka konsumenternas känslor och handlingar på ett positivt sätt.
Color Hunt En öppen samling av färgpaletter, skapad för att erbjuda inspiration och vägledning för konstnärer, designers och andra som söker färginspiration. Sidan erbjuder användarskapade paletter som väljs ut av curatorer.
Pantone: Color Of The Year Pantone är kända för att välja "Årets Färg" som ofta influerar mode, inredning och designvärlden globalt. Sidan ger insikt i årets trendiga färg och dess användning i olika sammanhang.
AkzoNobel Color Futures AkzoNobel presenterar årligen en färgtrendrapport som ger insikter om kommande färgtrender och hur de reflekterar samhällets stämningar och attityder.
Sherwin-Williams Colormix® Forecast En årlig prognos som presenterar en palett med färgtrender för kommande år, skapad för att inspirera och vägleda designers och heminredare.
Benjamin Moore Presenterar årligen sin färgtrendrapport med en palett av harmoniska färger, utvalda för att reflektera nuvarande trender inom design och inredning.
Farrow & Ball erbjuder noggrant utvalda färgpaletter som kombinerar tradition med modernitet, perfekt för de som söker sofistikerad färginspiration.
Nordsjö väljer årligen "Årets Färg" och presenterar trender samt inspiration för hur dessa färger kan användas i hemmiljöer, riktat mot en svensk publik.
Beckers presenterar årliga färgtrender och ger tips och inspiration för hur man kan använda dessa trender i heminredning och designprojekt.
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
X
Y
Z
Å
Ä
Ö
Sarah Renae Clark bjuder på en tydlig genomgång med enkla visualiseringar av de grundläggande koncepten.
Färglära på enkelt vis | Nordsjö En kort genomgång med fokus på måleri inomhus och utomhus.
99designs: The fundamentals of understanding color theory En pedagogiskt genomarbetad genomgång av Kris Decker som bygger på BYR-modellen.
Colors Explained En omfattande guide som förklarar färger ur många olika aspekter.
Canva Ett omfattande innehåll om färg med massor av kulörer och deras hexkoder, interaktiv färgväljare och pedagogiskt uppbyggd guide i färglära. Canva utgår från RGB-modellen.
NCS Colour Om NCS-systemet som lanserades av svensken Lars Sivik 1965.
NCSfarger.se Med bl.a. en översikt över NCS-systemet 2.052 färger.
@art.pete.repeat Peter Donahue utbildar och delar på Instagram med sig av intressanta fördjupningar i färgernas värld.
Tack för din feedback!
Något gick fel. Var vänlig försök igen.
Ett personligt nätverk för estetiska uppdrag.